ViacomCBS – nowa, stara marka

ViacomCBS – nowa, stara marka, jednakże informacja o ponownym zjednoczeniu dwóch wielkich korporacji medialnych jest istotna również dla fanów seriali telewizyjnych i internetowych. Choć to w pewnym sensie powrót do korzeni, to w dzisiejszej erze streamingu wiele zmienia. Od teraz koniec z quasi-siostrzanymi firmami. Ramię w ramię obie korporacje idą razem po wciąż wymagającego widza. Czas więc przyjrzeć się bliżej, co oznacza dzisiaj kolejny mariaż CBC Corporation z VIACOM.

ViacomCBS – nowa, stara marka – coś dla polskiego widza ?

4 grudnia 2019 roku doszło do ponownego zjednoczenia obu korporacji. Powstał ViacomCBS, a właściwie będąc precyzyjnym ViacomCBS Inc. To duże wydarzenie medialne, ale w Polsce oczywiście przeszło bez żadnego echa. Chociaż to nie powinno dziwić, bo Polacy raczej mają małą wiedzę w temacie historii obu firm. Media branżowe uznały, że nikogo to w Polsce nie obchodzi (red. na szczęście jest jeszcze serwis Seriale Srebrnego Ekranu, który z góry nie zakłada co kogo obchodzi ;P). Dla większości ViacomCBS – nowa, stara marka i nic ponadto. Na polskim rynku też nic swojego nie prezentują. Czy aby na pewno ?

W Polsce są aktywne kanały telewizyjne należące do CBS Corporation (red. właściwie to są konsorcja na spółę z niezależną grupą medialną AMC Networks). Mamy też na polskim rynku wiele kanałów należących do VIACOM (red. z MTV na czele oraz z Nickelodeon i Comedy Central). Wszystkie te kanały musiały przejść drogę prawnego przejęcia przez nowy podmiot jakim jest ViacomCBS (red. oczywiście w sensie prawnym istnieje manewr następcy prawnego, więc to mniej formalności). W świecie streamingu to oznacza, że teraz oba te podmioty wspólnie wyznaczają strategię działania. To czego do tej pory od nich w Polsce nie dostaliśmy, to teraz może się to zmienić.

ViacomCBS – nowa, stara marka – co to oznacza w sensie streamingu ?

Wcześniej informowaliśmy na łamach serwisu Seriale Srebrnego Ekranu, że CBS All Access szykuje się do ekspansji światowej (red. patrz -> Platformy streamingowe). Operator usługi – CBS Interactive podpisał strategiczną umowę z Google (Alphabet Inc.), na przenoszenie danych do Google Cloud. To pozwoli bezboleśnie rozszerzyć usługę globalnie. A teraz przy połączeniu CBS Corporation z VIACOM operator zyskuje dodatkowe środki finansowe na rozwój usługi. Oczywiście nikt za oceanem nie traktuje Polski poważnie, więc nie ma co liczyć, że wkraczając do Europy, polscy widzowie dostaną dostęp do CBS All Access w pierwszym rzucie. To pewnie jednak jak w innych przypadkach kwestia czasu.

VIACOM miało natomiast Pluto TV. Tam nikt nie myślał o jakieś ekspansji poza USA. Oczywiście to gdybanie, ale teraz również może się to zmienić… chyba że ViacomCBS – nowa, stara marka podejmie decyzję – wszystkie ręce na pokład w sprawie CBS All Access. To się już niebawem okaże. Do tego czasu samo CBS All Access czeka znaczne poszerzenie contentu. Wg Marca DeBevoise w 2020 roku trzykrotnie od tego co mieliśmy dotychczas. Duży wpływ na to ma mieć przesiew oferty The CW (red. wówczas wspólna inicjatywa WB oraz CBS). Teraz część produkcji oficjalnie nadawanych do tej pory w The CW znajdzie nowy dom w usłudze CBS All Access (red. tam generalnie będą roszady, bo wiele produkcji WB trafi do Seed). Usługa ma też zyskać wiele nowych materiałów udostępnianych na żywo (red. choć to by się kłóciło z ekspansją z uwagi na prawa licencyjne… no ale pożyjemy, zobaczymy).

ViacomCBS – nowa, stara marka – z jednej strony kosmetyka, z drugiej chęć zostania znaczącym graczem

ViacomCBS – nowa, stara marka. Oba połączone teraz podmioty i tak współpracowały ze sobą. Efektem współpracy było na przykład przerzucenie znanej marki Paramount Pictures (należącej do VIACOM), a mianowicie serii STAR TREK. Gdyby nie było współpracy Viacom nie oddałby tak popularnej marki i CBS All Access nie wypuściłoby na rynek nowych seriali pod szyldem gwiezdnej wędrówki. Patrząc więc z tej perspektywy to kosmetyczna zmiana. Wtedy można śmiało powiedzieć ViacomCBS – nowa, stara marka. Patrząc z perspektywy strategicznego rozwoju, to jednak coś więcej. Oba oddzielnie funkcjonujące podmioty poczuły, że są powoli odstawiane dystansem przez konkurencje. Disney był zawsze od nich większy, a wzmocniony nowymi zakupami, jeszcze bardziej zwiększył dystans do siostrzanych korporacji. Tak samo korzystnie finansowo wyszedł Time Warner na oddaniu swojej suwerenności telekomunikacyjnemu gigantowi AT&T. To dało do myślenia osobom decyzyjnym, które uznały, że by przetrwać na rynku, trzeba być większym graczem. Stąd decyzja o połączeniu i utworzeniu ViacomCBS Inc.

Z całą pewnością będzie się teraz dużo działo wokół ViacomCBS. Dla nowego podmiotu zmiany są nieuniknione, by nie zostać daleko w tyle za konkurencją. Przede wszystkim nie mogą zapominać, że rynek medialny to nie tylko USA. Sukces takich serwisów jak NETFIX, czy Amazon Prime Video, które działają globalnie, jest tego najlepszym przykładem. Warto więc przyglądać się kolejnym krokom ze strony ViacomCBS, które są kierowane w stronę widza. Szczególnie tego serialowego widza, bo o takich krokach Seriale Srebrnego Ekranu będą Was informowały na bieżąco.

Udostępnij w social mediach