THE HANDMAID’S TALE – Sezon 3 – RECENZJA

THE HANDMAID’S TALE 3 (pol. Opowieść podręcznej 3) – A hulu ORIGINAL – serial oryginalny hulu z gatunku dystopian-fiction. Trzecia odsłona serii, która jest adaptacją dystopijnej powieści o tym samym tytule, autorstwa Margaret Atwood. Informacje o producentach serialu oraz informacje z wstępnym zarysem fabuły całej historii, zostały zawarte w artykule dotyczącym pierwszej odsłony tego serialu – THE HANDMAID’S TALE 1. Niniejszy artykuł kontynuuje wątki fabularne zawarte w recenzji dotyczącej THE HANDMAID’S TALE 2.

GATUNKI : dystopian fiction / dramat społeczny
KRAJ PRODUKCJI : USA

Trzeci sezon serialu liczy, podobnie jak poprzedni, 13 odcinków. THE HANDMAID’S TALE 3 był udostępniany widzom premierowo na platformie hulu od 5 czerwca 2019 roku do 14 sierpnia 2019 roku. Polscy widzowie mieli okazję oglądać wszystkie odcinki trzeciego sezonu dzień po amerykańskiej premierze. Całość w Polsce jest dostępna na platformie HBO GO.

THE HANDMAID’S TALE – Sezon 3 – RECENZJA

OPIS WPROWADZAJĄCY NIE ZAWIERA SPOILERÓW, ALE POSIADA NAWIĄZANIA DO POPRZEDNIEGO SEZONU

W finałowych odcinkach poprzedniego sezonu, żona Nicka – Eden Spencer, zostaje skazana na śmierć. Po tych wydarzeniach June odkrywa, że Eden regularnie czytała biblie i robiła w niej różne notatki. Podręczna dzieli się tym odkryciem z panią Waterford i przekonuje Serenę, by wyżej postawione kobiety w Gileadzie podjęły próbę przeforsowania zmian dążących do równouprawnienia w sferze religijnej. I tak się rzeczywiście stało, a z wnioskiem do Komendantów w tej sprawie przyszły same ich żony, pod przywództwem Sereny, która publicznie zaczęła czytać Pismo Święte. Mężczyźni obiecują kobietom, że pochylą się nad ich wnioskiem, ale Serena za naruszenie prawa zostaje przykładnie ukarana utratą palca.

W międzyczasie na ulicach Gileadu robi się niespokojnie. Tą sytuację wykorzystują ludzie, którzy postanawiają pomóc Podręcznym w ucieczce. June zabiera swoje dziecko i utorowaną drogą ucieka z miasta. Poza miastem spotyka się z Emily, której w ewakuacji pomógł jej Komendant, organizując przy tym obu kobietom bezpieczny transport do granicy z Kanadą. Ostatecznie June postanawia oddać dziecko Emily, a sama nie wsiada do samochodu. Nie może bowiem pozwolić, by jej starsza córka Hannah została w tak okrutnym miejscu jakim jest Gilead.

Po cofnięciu się do samochodu Komendanta Lawrence’a, June prosi go o pomoc w podwózce do rezydencji, w której mieszka Hannah. Po dotarciu na miejsce, widzi swoją córkę spokojne śpiącą w łóżku. Postanawia jej nie budzić, wierząc, że Hanna może tu mieć jednak dobre życie, a sama poddaje się władzom. W międzyczasie Emily zostaje znaleziona na tzw. zielonej granicy, a strażnicy graniczni pytają ją czy chce prosić o azyl.

Po odtransportowaniu June do rezydencji Waterfordów, Podręczna wie, że czekają ją surowe konsekwencje za uprowadzenie dziecka. Załamana Serena podpala dom Waterfordów, a June trafia na niewolnicze prace społeczne. Nagle jednak wszystko zaczyna się zmieniać. Podręczna dostaje nowy przydział i trafia do rezydencji znanego jej z pomocy w ucieczce Komendanta Lawrence’a.

THE HANDMAID’S TALE – Sezon 3 – Recenzja – ANALIZA – część 1

Trzeci sezon tego serialu może nie zaczyna się tak dramatycznie jak druga jego odsłona, ale również posiada niespodziewany zwrot akcji. Na wstępie THE HANDMAID’S TALE 3 dowiadujemy się bowiem, że June nie udaje się uciec z kraju. Zostaje bowiem zatrzymana w posiadłości MacKenzie’ech, do której się wróciła po swoją starszą córkę. Ostatecznie June zmienia tam zdanie i postanawia oddać się w ręce władz. Hannah ma stworzony nowy dom, w którym wydaje się bezpieczna. I to właśnie ten widok zmienia pierwotne plany Podręcznej, która zamiast uciekać przez zieloną granicę, wraca do swojej starszej córki. I do tego momentu wszystko ma jeszcze sens i swoje uzasadnienie. Problem z trzecim sezonem tego serialu jest jednak taki, że June za porwanie dziecka nie spotykają surowe konsekwencje. Jak do tej pory wszelkie czyny względem błogosławionych dzieci są w państwie totalitarnym ostro karane. June jednak nie odczuwa tego wykroczenia na własnej skórze.

OK. ktoś powie, że incydent z dzieckiem Janine też nie został jakoś specjalnie odpokutowany. Jakby nie patrzeć Podręczne w tym państwie są pod specjalną ochroną z uwagi na swoją wartościową funkcję. I tu możemy się zgodzić. Jednak THE HANDMAID’S TALE 3 (pol. Opowieść podręcznej 3) idzie w tej bezkarności June niestety znacznie dalej. Do tej pory omawiany serial był bardzo poważny i wstrząsający. Wstrząsający nadal pozostaje (o czym później), ale poważnym ciężko już go nazwać, bo powoli robi się z tego naiwna bajka o żelaznej Podręcznej. Takiej, która nie ponosi konsekwencji za swoje czyny. Wszyscy w państwie totalitarnym Gilead drżą przed szubienicą, która daje o sobie znać na każdym kroku. Wykroczenia June na różnych polach uchodzą jej jednak na sucho. No a tego bez spoilerowania jest sporo w tym sezonie. Ciężko więc nie oprzeć się wrażeniu, że serial robi się zbyt naiwny i mało poważny pod tym względem.

THE HANDMAID’S TALE – Sezon 3 – Recenzja – ANALIZA – część 2

Zbyt naiwne podejście do tematu głównej bohaterki nie sprawia jednak, że THE HANDMAID’S TALE 3 (pol. Opowieść podręcznej 3) jest jakimś specjalnie złym sezonem. Serial jedynie traci trochę na wiarygodności, a to było dotychczas silną stroną tej produkcji. Państwo Gilead jest tu naprawdę świetnie pokazane jako taki wzór państwa totalitarnego. Tym samym trzeci sezon burzy nam trochę obraz tego świata, w którym jedna Podręczna może więcej niż wszystkie inne. Co innego bohaterskie czyny i walka w konspiracji, a co innego brak konsekwencji władz nad ukaraniem wywrotowców. Ponadto w trzecim sezonie męczy jeszcze to zbyt częste kadrowanie na twarz naszej głównej bohaterki. Do tej pory dość sprawnie takie kadrowanie oddawało widzom emocje jakie nią targają w różnych życiowych sytuacjach tej dystopijnej egzystencji. Jednak jak już jesteśmy przy minusach trzeciej odsłony, to możemy powiedzieć, że zbyt częste kadrowanie w THE HANDMAID’S TALE 3 robi się po prostu męczące.

W trzecim sezonie nie brakuje jednak nadal dramaturgii i wstrząsających momentów. Bez spoilerowania, ale dotyczą one zarówno małżeństwa Waterfordów, jak i sytuacji samych Podręcznych. Z finału poprzedniego sezonu wiemy, że Serena przyczyniła się do ułatwienia wywiezienia z kraju córki June. Właściwie ona sama zgodnie z ideologią Gilead uważa małą Nichole za swoją córkę. Serena nagle po latach zrozumiała okrucieństwa Gilead względem kobiet, więc postanowiła wyzwolić Nichole od potencjalnej groźby gorszego traktowania. Stąd pomysł na Kanadę wydawał jej się dobry. W trzecim sezonie trochę jednak przemawiają przez nią matczyne emocje. Kobieta zaczyna więc podważać swój wybór. Górę bierze bowiem chęć posiadania przy sobie małej Nichole, a przecież teraz na własne życzenie pozbawiła się tej możliwości. Tym samym wokół tej sytuacji budowany jest w THE HANDMAID’S TALE 3 cały odrębny wątek.

THE HANDMAID’S TALE – Sezon 3 – Recenzja – ANALIZA – część 3

W HANDMAID’S TALE 3 (pol. Opowieść podręcznej 3) nie brakuje też wstrząsających momentów dotyczących samych Podręcznych. Bez wchodzenia w szczegóły, ale okazuje się, że w zależności od miasta i regionu Podręczne są w kraju Gilead inaczej traktowane. W trzecim sezonie naszą główną bohaterkę czeka podróż do stolicy, a tam widzi jaki okrutny los spotkał miejscowe Podręczne.

Lokalnie również dzieje się trochę wokół Podręcznych. June po przejściach w domu Waterfordów, trafia do posiadłości Josepha Lawrence’a. To starszy Komendant, który ma duży wkład w utworzenie nowego państwa. Osiadł on jednak z dala od stolicy, by wieść w miarę normalne życie u boku lekko skrzywionej psychicznie żony.

Przy nowym przydziale June otrzymuje zgodnie z tradycją imię Ofjoseph (red. po polsku to będzie Józefa). Nowe środowisko do życia pozwala jej natomiast na znacznie więcej swobody, której nie miała w domu Waterfordów. Ciągle w świadomości June jest bowiem myśl, że Komendant Joseph Lawrence nie jest jednopłaszczyznowy. Pomógł on przecież uciec Emily. W swoim domu natomiast lekko przymyka oko na akcję wywrotowe swoich Marth. Oczywiście lubi mieć porządek, więc Beth oraz Sienna muszą być posłuszne jego poleceniom. Nie zamierza jednak jednoznacznie ukrócić tego, co się wyprawia wokół jego posiadłości. Taki przydział jest więc dla June jak najbardziej na rękę. Jednakże również w szeregach Podręcznych czeka ją nowy przydział współtowarzyszki schadzek. Tą okazuje się Natalie, a ta już June zdecydowanie mniej pasuje. Nowa Podręczna swoją postawą bowiem działa na nerwy naszej tytułowej bohaterce.

Fabularnie trzeci sezon uzupełniają wydarzenia z Kanady. Tam dotarła przecież Emily z przekazanym jej małym dzieckiem June. Na dobre na miejscu zadomowiła się natomiast Moira, która utrzymuje stały kontakt z mężem tytułowej bohaterki. Dzięki tym kobietom Luke Bankole ma jakiekolwiek informację w temacie co dzieje się z jego żoną zniewoloną przez państwo totalitarne Gilead.

THE HANDMAID’S TALE – Sezon 3 – Recenzja – O AKTORACH – część 1

Niewątpliwie postać Luke’a w HANDMAID’S TALE 3 (pol. Opowieść podręcznej 3) dostaje więcej czasu antenowego niż w poprzednich sezonach. Tym samym wypada powiedzieć coś więcej o tej postaci od strony aktorskiej. W jej buty wchodzi O. T. Fagbenle. Właściwie Olatunde Olateju Olaolorun Fagbenle. To brytyjsko-nigeryjski aktor znany dotychczas chociażby z postaci Deana w sitcomie BBC „Grownups„. Serialowo to również Dave Holland w „Thorne” oraz Danny Kenwood w „The Five„, według pomysłu Harlana Cobena.

Przy okazji postaci, które nie są nowe, a przewijają się przez cały serial, warto też wspomnieć o Podręcznej Almie. W tą postać wciela się serbsko-kanadyjska aktorka Nina Kiri. Zagrała ona Glorię w filmie „The Heretics” oraz Molly w filmie „Let Her Out„. Serialowo epizodycznie przewinęła się natomiast przez ósmy sezon „Supernatural„.

Komendant Joseph Lawrence, to aktorsko Amerykanin Bradley Whitford. W przeszłości był on najbardziej znany z roli Josha Lymana – szefa administracji Białego Domu w serialu NBC „The West Wing„. W czasach bardziej współczesnych występował natomiast w serialu „Transparent„. Filmowo to również Dean Armitage w „Get Out„.

Jego serialową żonę Eleanor Lawrence zagrała tu natomiast Julie Dretzin. Przewinęła się ona przez takie seriale jak „Preacher„, czy „Six Feet Under„.

Martha Sienna z posiadłości Lawrence’a, to aktorsko Sugenja Sri. Aktorka przewinęła się przez trzeci sezon „Designated Survivor„. Marthę Beth odgrywa tu natomiast Kristen Gutoskie. Serialowo to między innymi Seline z „The Vampire Diaries” oraz Katie Frank z „Containment„.

THE HANDMAID’S TALE – Sezon 3 – Recenzja – O AKTORACH – część 2

Podręczna Brianna, która również jak Alma przewija się przez cały serial, ale nie odgrywa istotnej roli, to aktorsko Bahia Watson. Aktorka ta zagrała w piątym sezonie space opery „The Expanse„.

Mark Tuello, który prowadzi polityczne negocjacje na terytorium Kanady, to aktorsko Amerykanin Sam Jaeger. Aktorsko to chociażby Tim Powell z pierwszego sezonu „Tell Me a Story” oraz Tino McCutcheon z drugiego sezonu „The Politician” (znanego w Polsce jako Wybory Paytona Hobarta). Serialowo to jednak przede wszystkim Joel Graham w produkcji NBC „Parenthood„.

Komendant Matthew Calhoun, to aktorsko Jonathan Watton, którego możemy kojarzyć z roli doktora Darcy’ego Garlanda w serialu „Murdoch Mysteries„. Mała Hannah Bankole, to natomiast w rzeczywistości Jordana Blake. Udzieliła ona swojego głosu w produkcji telewizyjnej dla dzieci „Blue’s Clues & You„. Fizycznie epizodycznie przewinęła się natomiast przez pierwszy sezon „The Umbrella Academy” oraz pierwszy sezon serialu „Star Trek: Discovery„.

Podręczna Natalie, to aktorsko Ashleigh LaThrop. Serialowo wcieliła się ona w postać Becky w nowej wersji serialu „Utopia„. Ponadto możemy ją kojarzyć z postaci Breany w „The Kominsky Method„.

Olivia Winslow z Waszyngtonu, to aktorsko Elizabeth Reaser. Filmowo jest ona znana z postaci Esme Cullen z sagi Zmierzch oraz postaci Alice Zander w horrorze „Ouija: Origin of Evil„. Serialowo to chociażby Shirley Crain w „The Haunting of Hill House„.

Obsadę trzeciego sezonu uzupełnia jej mąż George Winslow. W tej roli wystąpił Christopher Meloni. Dawniej to Chris Keller w klasyku serialowym HBO „Oz„. W czasach nam bardziej współczesnych wcielił się w Nicka Saxa w serialu „Happy!” oraz Jacka Dunlevy’a w serialu „Surviving Jack„. Serialowo to jednak głównie Elliot Stabler w „Law & Order: Special Victims Unit„.

THE HANDMAID’S TALE – Sezon 3 – Recenzja – PODSUMOWANIE

Oczywiście HANDMAID’S TALE 3 to nadal wciąż ta sama dramatyczna dystopijna opowieść o totalitarnym państwie, w którym przyszło żyć i funkcjonować naszej tytułowej bohaterce. Ciężko się jednak nie przyczepić do przytoczonych w niniejszym artykule bolączkom, na jakie zaczął cierpieć ten serial oryginalny hulu. Przez pierwsze dwa sezony jedynie na siłę można było się czegoś czepiać w tej produkcji. Teraz argumenty na minus podsuwają nam się same za sprawą głównej bohaterki, której wszelkie występki jakoś zbyt łatwo uchodzą płazem. Tym samym serial zaczyna powoli razić dziecięcą naiwnością, która zupełnie nie pasuje do tego, co do tej oglądaliśmy w tej produkcji. Włodarze platformy jeszcze wcale nie tak dawno zapowiadali, że ten serial będzie liczył wiele sezonów. Pozostaje więc nadzieja, że szybko wyzbędzie się on tych problemów, które dotknęły trzeci sezon i odzyska on wiarygodność widza.

Nie mniej jednak serial nadal ogląda się całkiem przyjemnie (jeśli w ogóle o przyjemności możemy mówić w przypadku tego typu dystopijnych dramatów społecznych). Za każdym razem wprowadzane nowe postacie dodają coś świeżego do tej produkcji. Tak było w przypadku Eden Spencer w drugim sezonie i tak jest teraz w przypadku chociażby Beth, Natalie czy George’a Winslowa. No i generalnie Josepha Lawrence’a, którego dostajemy więcej w omawianym sezonie. I chociażby pod tym względem ta odsłona może się widzom podobać. Jeżeli natomiast ktoś jeszcze nie widział trzeciego sezonu, to cały THE HANDMAID’S TALE 3 (pol. Opowieść podręcznej 3) jest dostępny w Polsce w języku polskich na platformie HBO GO.

Udostępnij w social mediach