FLEABAG – Sezon 1 – RECENZJA

FLEABAG (polski tytuł: Współczesna dziewczyna) – brytyjski komediodramat stacji BBC (British Broadcasting Corporation – brytyjski nadawca publiczny telewizyjno-radiowy). Jego twórcą jest Phoebe Waller-Bridge, która równocześnie występuje w głównej roli tej brytyjskiego produkcji. Za produkcję serialu odpowiada Two Brothers Pictures (studio produkcyjne Harry’ego i Jacka Williamsów) oraz All3Media International (joint venture Discovery, Inc. oraz Liberty Global).

Każdy sezon serialu FLEABAG liczy po 6 odcinków. Pierwszy sezon był premierowo nadawany na kanałach BBC. Pierwotnie emitowano go na BBC Three od 21 lipca 2016 roku do 25 sierpnia 2016 roku. Później był nadawany powtórkowo na pozostałych kanałach BBC. W Polsce serial był emitowany na kanale TVN Style. Obecnie całość możemy obejrzeć w języku polskim na platformie Amazon Prime Video.

FLEABAG – Sezon 1 – RECENZJA

OPIS WPROWADZAJĄCY BEZ SPOILERÓW

Serial opowiada o dziwacznej i nieszablonowej kobiecie nazywanej potocznie FLEABAG. Z kobietą tą niedawno zerwał chłopak Harry, który miał już dość jej zboczonych wyskoków. Te budziły w nim zwyczajnie niesmak. Jednak natura FLEABAG daje znać o sobie przy każdej nadarzającej się okazji. W ten sposób kobiecie udaje się umówić z kolejnym przypadkowym mężczyzną poznanym w miejskim autobusie, choć oburza ją fakt, że poznany śmieszek nie chce po randce wpaść do niej do domu.

Obecnie bohaterka stara się o bankową pożyczkę, ale jej specyficzne prowokujące zachowanie zauważa pracownik firmy kredytowej i wyprasza ją z lokalu. Kobieta jednak potrzebuje pieniędzy, więc kolejnym krokiem jest prośba o pożyczkę swoją siostrę. Tego jednak nie chce zrobić udając, że nie potrzebuje pieniędzy. Przed siostrą woli mówić, że jej biznes w kawiarni kręci się całkiem dobrze, co właściwie nie pokrywa się w ogóle ze stanem faktycznym. Kawiarnie otworzyła razem ze zmarłą już przyjaciółką Boo. Ta przypadkowo popełniła samobójstwo w ramach zemsty na byłym chłopaku. Obecnie kawiarnia nie przynosi dochodów. Jeden z klientów jaki do niej przychodzi, to jedynie chce w kawiarni doładować darmowo swoje sprzęty elektroniczne.

Zdesperowana i pijana FLEABAG udaje się w nocy do swojego ojca, który lata temu ograniczył swój kontakt z córkami. Jedynie co chciał zrobić po stracie ich matki, to zapewnić im wpajanie kobiecego punktu widzenia. Dlatego zapisał córki na cykl wykładów feministycznych, na które uczęszczają do dnia dzisiejszego. Córka przyznaje się przed ojcem, że czuje się chciwa, zboczona, samolubna, apatyczna, cyniczna, zepsuta bez żadnej moralności i nawet nie pasuje do kręgu feministek. Ojciec podsumowuje, że te cechy ma po matce, a następnie wzywa jej taksówkę do domu. Wcześniej jednak kobieta zdążyła ukraść złotą figurkę swojej macochy. Teraz próbuje ją korzystnie sprzedać wykorzystując do tego umiejętności i kontakty swojego szwagra Martina.

FLEABAG – Sezon 1- Recenzja – ANALIZA – część 1

Tak w skrócie prezentuje się początek historii o specyficznej osobie, nazywanej w tym serialu FLEABAG. W Polsce gdy serial trafił do emisji telewizyjnej w ramach ramówki kanału TVN Style, to nadano mu tytuł „Współczesna dziewczyna”. On się ma nijak do oryginału, ale te polskie nazewnictwa, to jakby powiedział Barney Stinson z serialu „How I Met Your Mother„, są już wręcz LEGENDARNE. Książkę można nawet o tym napisać, w jaki sposób przekraczane są granicę absurdu na tym polu. (red. niewykluczone, że kiedyś taką napiszę i wydam, bo to temat rzeka). To bardzo bowiem zastanawiające, dlaczego w naszym kraju (red. właściwie nie tylko w naszym) tak chętnie przeinacza się różne filmowe i serialowe tytuły.

Mniejsza jednak o polski tytuł. Jak z perspektywy czasu możemy ocenić fenomen serialu FLEABAG ? Wszak to serial niezwykle kontrowersyjny. Z całą pewnością nie jest on adresowany do mas. Właściwie takie produkcje mają mniej więcej tyle samo sympatyków, co zagorzałych przeciwników. Mimo wszystko serial po pierwszym sezonie zrobił furorę wśród krytyków. Szturmem bowiem zawojował rozdanie nagród EMMY. Do tego i widownia dopisała, bo serial cieszył się swego czasu dość dużą popularnością. Co więc może się podobać, a co wręcz przeciwnie, w omawianym serialu FLEABAG ?

Pomysłodawczyni i autorka scenariusza Phoebe Waller-Bridge wystawiała wcześniej ten utwór na deskach teatru. Oprawiała go wtedy bardziej sceniczną nazwą gatunkową tragifarsy. W 2016 roku jako komediodramat trafia on natomiast na antenę BBC. Tym samym dostajemy opowieść o dziewczynie walczącej ze swoimi słabościami, stawiając się w kontrze do całego świata, który ją otacza. To dość nietypowe podejście do tematu radzenia sobie z własnymi problemami. Takie zachowanie bardziej jest charakterystyczne dla nastolatek w wieku tzw. buntu. Tytułowa bohaterka widocznie jednak nigdy z tego nie wyrosła, choć z drugiej strony widzowie zastanawiają się, czy to nie poszczególne wydarzenia z jej życia zepchnęły ją w tym kierunku.

FLEABAG – Sezon 1- Recenzja – ANALIZA – część 2

Nasza bohaterka z całą pewnością jest świadoma swoich ułomności, ale i tak często bywa szkodliwa swoim zachowaniem, szczególnie dla własnej rodziny. Obecnie tylko jej siostra stara się ją tolerować. Nawet w jakiś sposób czuje się za nią odpowiedzialna. Ojciec natomiast po śmierci ich matki raczej woli trzymać się na dystans. Wszystko właśnie ze względu na zachowanie tytułowej FLEABAG. Jej imię nigdy nie pada w tym serialu, a scenariusz jest tak napisany, by inni bohaterowie kierowali do niej swoje słowa bezosobowo lub bez konieczności wymieniania jej imienia.

Całość fabularnie kręci się wokół tytułowej bohaterki. Przez nią poznajemy jej jedyną tragicznie zmarłą przyjaciółkę Boo oraz jej wszystkich facetów. Począwszy od stałego partnera Harry’ego, który często z nią zrywa, ale i równie często ponownie do niej wraca. Poza nim są jeszcze inni faceci, z którymi główna bohaterka spotyka się praktycznie wyłącznie na seks. Właściwie dla niej wszystko kręci się wokół seksu. Najbardziej boli ją natomiast, gdy jakiś mężczyzna odmawia, mimo jej typowo prowokacyjnej postawy oraz wręcz bezpośrednio kierowanej propozycji.

Ponadto poznajemy bliżej jej rodzinę. Ojciec po śmierci matki związuje się z jej matką chrzestną. Tytułowa bohaterka nie uznaje tego za normalne zachowanie i od samego początku kieruje swoją wrogość w stronę artystki, która stała się równocześnie jej macochą. Ten jednak czuje się przy tej kobiecie szczęśliwy i nie chce, by jego córka niszczyła mu to szczęście. Tym samym woli się izolować i trzymać na dystans. Natomiast troszcząca się o nią na swój sposób siostra Claire, musi się mierzyć także ze swoimi problemami. Jej życie małżeńskie nie wygląda zbyt ciekawie, ale uparcie woli trwać przy swoim mężu Martinie, bazując przy tym na grze pozorów. Na nic ostrzeżenia od głównej bohaterki, że Martin nie jest idealnym partnerem dla Claire. Ta jednak traktuje te słowa jako kolejne wymysły swojej trudnej i szalonej siostry.

FLEABAG – Sezon 1- Recenzja – ANALIZA – część 3

To jeszcze kilka słów o samej konstrukcji serialu, by nie zagłębiać się zbytnio w jego fabułę. Ta co prawda jest o wszystkim i o niczym, jak w zwyczajnej obyczajówce. Tym bardziej może dziwić, że serial podoba się wielu widzom. Krytykom to zrozumiałe, bo zazwyczaj zwracają oni uwagę na inne elementy. Jednak serial przecież zaskarbił sobie przychylność także sporej grupy stanowiącej jego widownię. Może to właśnie dzięki samej tytułowej bohaterce. W serialu FLEABAG kieruje ona często swoje słowa bezpośrednio do swoich odbiorców. Wykorzystano tu element tzw. przełamania czwartej ściany.

Nie jest to nic nowego w serialach i takie coś stosowano w starszych od tego serialu produkcjach. Od samego początku w ten sposób był konstruowany serial „House of Cards„. Tam Frank Underwood również bezpośrednio kierował na stronie słowa do swoich widzów za szklanym ekranem. Jeszcze lepiej to wyglądało w serialu „Parks and Recreation„. Tam urzędnicy z Departamentów Parków, jakby w formie wywiadów często zwracali się do własnej widowni. W serialu „Oz” sięgającym jeszcze XX wieku, mamy natomiast przełamanie czwartej ściany poprzez narrację jednego z osadzonych. W serialu FLEABAG zastosowano jednak jeszcze bardziej bezpośredni przekaz i to widać skutecznie trafiło w serca wielu widzów.

Jednak serial FLEABAG bynajmniej nie jest serialem kierowym do mas. Główna bohaterka jest szalona, zboczona i rzeczywiście zepsuta, jak sama siebie określiła w rozmowie z ojcem. Jednych jej zachowanie może bawić, a w innych budzić niesmak, jak w jej serialowym chłopaku Harry’ym (red. choć on sam swoją drogą też nie jest w 100% normalny). Dla tej drugiej grupy serial nie będzie tym samym ani śmieszny, ani w żaden sposób zabawny. No ale właśnie na tym polega kontrowersyjność omawianego serialu.

FLEABAG – Sezon 1- Recenzja – O AKTORACH

W tytułową rolę w tym serialu wciela się pomysłodawczyni serii Phoebe Waller-Bridge. Angielska aktorka, scenarzystka i producentka w ostatnich latach wcieliła się w rolę droida L3-37 w filmie „Solo: A Star Wars Story” (pol. Han Solo: Gwiezdne wojny – historie). Oczywiście komputerowo później nałożono odpowiedni obraz, który miał przykryć wrażenie, że kobiecego droida gra rzeczywista kobieta. Serialowo to natomiast między innymi Abby Thompson w „Broadchurch„.

Jej serialowego ojca gra w tej produkcji Bill Paterson. W ostatnich latach mogliśmy go obejrzeć w serialu „The Rebel”. W drobnej roli pojawił się również w „Good Omens„.

Jej siostra, to aktorsko Sian Clifford. Serialowo to przede wszystkim Martha Crawley w „Vanity Fair” (pol. Targowisko próżności). Szwagra gra tu natomiast Brett Gelman. Serialowo to chociażby Murray w kultowym już „Stranger Things„.

Harry, to aktorsko Hugh Skinner. Jego możemy obejrzeć w roli Willsa w serialu „The Windsors„. W drobnych rolach przewinął się natomiast w filmie „Star Wars: Episode VIII – The Last Jedi” oraz serialu „The Romanoffs„.

Autobusowy śmieszek, to aktorsko Jamie Demetriou. Serialowo to między innymi Town Crier w „Miracle Workers” oraz Tom w miniserialu „Rovers„.

Fu…. friend, to w rzeczywistości Ben Aldridge. Ostatnimi czasy to głównie Thomas Wayne w serialu DC „Pennyworth„. Wcześniej odgrywał również Antoine de Bourbona w serialu „Reign” (znanym w Polsce pod tytułem Nastoletnia Maria Stuart).

Pracownik banku, czy podobnej firmy kredytowej, to aktorsko Hugh Dennis. Przyjaciółkę Boo gra tu natomiast Jenny Rainsford, która miała okazję zagrać w filmie Ridley’a Scotta „Prometheus„.

Sąsiad Boo – Jack, to aktorsko Anthony Welsh, który ostatnimi czasy zagrał Leo Garnera w drugim sezonie serialu „Hanna„. Natomiast już całkiem na koniec macocha tytułowej bohaterki. W tej roli wystąpiła Olivia Colman. Serialowo to starsza wersja Królowej Elżbiety II w „The Crown„. To również Madame Thénardier w „Les Misérables” oraz Ellie Miller we wspominanym już dzisiaj „Broadchurch„.

FLEABAG – Sezon 1- Recenzja – PODSUMOWANIE

Nie powinno nikogo dziwić, że jednym ten serial może się bardzo podobać i ten ktoś będzie się nim wielce zachwycał, natomiast innych całkowicie on od siebie odtrąci. To dość specyficzna opowieść budowana na dziwacznej głównej bohaterce. Nie da się jednak ukryć, że serial zdobył masę nagród. Poza kilkoma statuetkami Emmy, został on również nagrodzony nagrodą magazynu Broadcast. Phoebe Waller-Bridge za swoją rolę i napisany scenariusz zgarnęła również British Academy Television Awards. Sam serial wygrywał również na galach Gold Derby Awards, Dorian Awards, Satellite Awards oraz tej bardziej prestiżowej Golden Globe Awards. Sypnęło więc trochę tych nagród, a takie nagrody nie biorą się z sufitu.

Serial w 2019 roku doczekał się swojej kontynuacji. Jeżeli natomiast ktoś nigdy nie miał okazji jeszcze obejrzeć serialu FLEABAG (lub jak kto woli Współczesna dziewczyna), to jest on dostępny w języku polskim na platformie Amazon Prime Video.

Udostępnij w social mediach