ANNE WITH AN E – Season 1

ANNE WITH AN E (polski tytuł: Ania, nie Anna) – kanadyjski dramat obyczajowy stacji CBC, stanowiący kolejną adaptację serii książek o Ani z Zielonego Wzgórza, autorstwa Lucy Maud Montgomery. Twórczynią serialu jest Moira Walley-Beckett. Za produkcję serialu odpowiada Pelican Ballet, Northwood Entertainment (studio produkcyjne Mirandy de Pencier) oraz CBC (Canadian Broadcasting Corporation).

Pierwszy sezon ANNE WITH AN E liczy 7 odcinków. Był on nadawany premierowo na kanale CBC TV – pierwotnie pod tytułem ANNE – od 19 marca 2017 roku do 30 kwietnia 2017 roku. Za światową dystrybucję tego serialu poza Kanadą odpowiada Netflix. Tam pierwszy sezon zatytułowany ANNE WITH AN E został udostępniony na platformie w dniu 12 maja 2017 roku. Obecnie również w Polsce możemy go obejrzeć w języku polskim na platformie NETFLIX.

ANNE WITH AN E – Season 1

OPIS WPROWADZAJĄCY BEZ SPOILERÓW

Serial opowiada o losach Ani Shirley. We wczesnym dzieciństwie Ania zostaje sierotą i trafia do sierocińca. Dziewczynka nie miała szczęścia do opiekunów, nawet jeśli trafiała do rodziny zastępczej, która często wyżywała się na niej.

Pewnego dnia wszystko wskazuje na to, że los się do niej uśmiechnął, bo jakieś starsze rodzeństwo zażyczyło sobie dziewczynkę do przygarnięcia. Cała ta sprawa okazuje się pomyłką, bo Matthew i Marilla Cuthbert życzyli sobie chłopca do pomocy w gospodarstwie. Kiedy Matthew przybywa na dworzec odebrać wysłanego z sierocińca chłopca, zastaje tam rudowłosą dziewczynkę. Mimo pomyłki nie może ją tam zostawić, więc zabiera ją do siebie. Podczas drogi Ania okazuje się wielką gadułą z wielką wyobraźnią, co dla spokojnego Matthew jest sporą przeciwwagą.

Gdy przybywają do celu, Ania szybko zderza się z przykrą rzeczywistością. Marilla Cuthbert na powitanie oświadcza jej, że nie potrzebują dziewczynki, więc będzie musiała wrócić do sierocińca. Zrozpaczona Ania robi wszystko, by odwieść od tego planu starszą kobietę. Ta jednak jest nieustępliwa i kolejnego ranka odwozi dziewczynkę i wyjaśnia całe zamieszanie. Kobieta, która przekazała im Anię przeprasza za to nieporozumienie, ale oświadcza, że może nie będzie potrzeby odwozić ją do sierocińca. W pobliżu bowiem mieszka osoba z gromadką dzieci, która chętnie zaangażuje dla nich opiekunkę. Gdy przybywają na miejsce Marilla uświadamia sobie, że błędem byłoby tu zostawić Anię. Zmienia więc zdanie i obiecuje zatrzymać piegowatą Anię na tygodniowy okres próbny.

Ania podczas pobytu u Cuthbertów bywa nieznośna, choć za wszelką cenę chce udowodnić swoją przydatność. Matthew z uwagi na porę żniw i tak zatrudnia do pomocy miejscowego chłopca, ale zaczyna traktować dziewczynkę jako swoją towarzyszkę. Obydwoje po cichu liczą, że i Marilla jakoś przekona się do Ani i dziewczynka będzie mogła u nich zostać na dłużej.

ANNE WITH AN E – Season 1 – ANALIZA – część 1

Przed nami kolejna już adaptacja słynnego cyklu powieści zapoczątkowanego od Anne of Green Gables (pol. Ania z Zielonego Wzgórza). Większość adaptacji filmowych i serialowych tego cyklu jest kanadyjskich (red. choć i trafiło się nawet japońskie anime), bo Kanadyjczycy chcą wycisnąć z twórczości swojej słynnej rodzimej autorki jak najwięcej. Wyciskając z niej jak z cytryny lub limonki, czasami zdarzały się dość udane produkcje, a innym razem pokraczne potworki, po których pewnie Lucy Maud Montgomery się w grobie przewracała. A jak tym razem wypada wersja ANNE WITH AN E ?

Na pierwszy rzut oka od początku widać, że nie będzie to zbyt wierna adaptacja. W pierwszych minutach serialu poznajemy starsze rodzeństwo Cuthbert. W powieści Matthew i Marilla byli w średnim wieku, więc już tu jest zauważalna zmiana na otwarcie pierwszego sezonu ANNE WITH AN E. Na późniejszym etapie fabuła też się nam z czasem rozjeżdża względem pierwowzoru, co nie znaczy, że działa to na szkodę dla serialu. Serial wg własnej wizji Moiry Walley-Beckett ogląda się nawet całkiem przyjemnie i to chyba z racji ciekawej kreacji głównych bohaterów. To, że postarzyli rodzeństwo Cuthbert wyszło nawet na plus. Postacie te są bardzo wyraziste, co w pływa ogólnie na lepszy odbiór całości. Również piegowata ruda Ania wypada bardzo dobrze, a przecież ciężko w tej roli było przebić Megan Follows, która do tej pory uchodziła za najlepszą odtwórczynie tytułowej roli.

ANNE WITH AN E – Season 1 – ANALIZA – część 2

Oczywiście nie każdy widz czytał Anię z Zielonego Wzgórza, dlatego serial ANNE WITH AN E może być pierwszym jego zderzeniem z produkcją na bazie słynnej powieści. Akcja serialu rozgrywa się pod koniec XIX wieku. Taką również dostajemy scenografię oraz takie dostajemy postacie, które zachowaniem i obyczajowością mają pasować do tamtej epoki. Nie ma więc tu eksperymentalnego odniesienia do zachowań postaci z czasów bardziej współczesnych, jak chociażby w serialu od Apple – „Dickinson„. Wszystko jest naturalne i realizowane w duchu końca XIX wieku.

W serialu przedstawiono również, jak na dramat obyczajowy przystało, różne postawy społeczne, które kształtowały się w tym okresie. Z jednej strony mamy szykanowanie sierot, jako dzieci gorszego sortu. Tak są one traktowane nie tylko ze strony osób dorosłych, ale i rówieśników w środowisku szkolnym. Innym razem pierwszy sezon ANNE WITH AN E ukazuje niewykorzystane szanse w życiu uczuciowym głównych bohaterów, którzy na starość pozostali sami bez dzieci i wybranków swojego serca.

Premierowy sezon ANNE WITH AN E ukazuje więc często zderzenie norm społecznych tamtego okresu. W serialu akcentowany jest stosunek niektórych mężczyzn do pracy i wykształcenia kobiet. Innym razem na przykładzie rodziców Diany zauważalny jest wciąż rozdźwięk społeczny między warstwą bardziej zamożną i z tzw. wyższych sfer, a typową wiejską biedotą.

ANNE WITH AN E – Season 1 – ANALIZA – część 3

Pomijając wszystko inne serial ANNE WITH AN E skupia się przede wszystkim na losach tytułowej bohaterki. W serialu poznajemy sierotę, która do jedenastego roku życia miała bardzo ciężkie dzieciństwo. W środowisku rówieśniczym w sierocińcu nie mogła znaleźć nici porozumienia z innymi lokatorkami. Wszystko z uwagi na jej specyficzny sposób bycia. Kiedy trafiła do rodziny zastępczej, to było to dla niej jak zejście z deszczu pod rynnę. Trafiła jej się bowiem wielodzietna rodzina, w której Ania jako najstarsza musiała robić za opiekunkę dla małych dzieci. Za każdą wpadkę i niedopatrzenie była surowo karana przez człowieka, który teoretycznie pełnił rolę jej ojca. W takiej rodzinie Ania nigdy nie mogła się poczuć jak córka pary, która ją przygarnęła. Dlatego w dziewczynce iskrzyła się od dawna chęć posiadania prawdziwej rodziny.

Wydawać by się mogło, że w wieku jedenastu lat los się do niej uśmiechnął. Dostała informację, że trafi pod opiekę ludzi, którzy chętnie przygarną dziewczynkę. Dodatkowo Ania nasłuchała się opowieści o miejscu, w którym ci ludzie zamieszkują i tym bardziej razem z nimi chciała zamieszkać na zielonych wzgórzach. Czar prysł gdy Ania dowiaduje się, że trafiła do Cuthbertów przez pomyłkę. Starsze rodzeństwo chciało chłopca do pomocy w farmerskiej robocie w gospodarstwie. Matthew Cuthbert wiedząc o pomyłce chce jednak dać szanse sierocie na lepsze życie. Szybko też zauważa, że dziewczynka ma bogatą wyobraźnie i bogate słownictwo, którym opisuje otaczającą ją rzeczywistość.

ANNE WITH AN E – Season 1 – ANALIZA – część 4

Gorzej jednak z jego siostrą. Marilla Cuthbert nie chce płacić za błędy w złym przekazaniu informacji, kogo tak naprawdę potrzebują. A skoro miał być chłopiec do pomocy w pracy, to krucha dziewczynka w tym przypadku pasuje tu jak kwiatek do kożucha. Pierwsza reakcja Maryli jest więc instynktowna i chce zwrócić do sierocińca omyłkowo skierowaną do nich dziewczynkę. Później jednak sytuacja zmusza ją do refleksji, bo robi jej się żal Ani, która może trafić w znacznie gorsze miejsce niż zbiorczy sierociniec. Stąd Marilla zmienia zdanie i daje szansę Ani na testowy okres próbny.

Dalsze losy fabularne ukazują widzom przystosowanie zarówno Cuthbertów do Ani, jak i na odwrót. Różnica charakterów i osobowości jest tak duża, że na ten etap potrzeba sporo czasu. Mimo zawirowań związanych z odesłaniem dziewczynki i ponownym jej przyjęciem starsze rodzeństwo z czasem zaczyna traktować Anię jak swoją córkę. A ta zaczyna nareszcie czuć się jak u siebie w domu. Domu, którego do tej pory przecież nigdy nie miała.

Jak już było wcześniej wspomniane, pierwszy sezon ANNE WITH AN E daje radę aktorsko, z uwagi na ciekawe kreacje głównych bohaterów. No ale i o postaciach z dalszego planu też nie można powiedzieć złego słowa. W środowisku szkolnym poznajemy koleżanki Ani oraz pozostałych uczniów miejscowej szkoły, w tym Gilberta Blythe’a. Trochę może razić to pomieszanie z poplątaniem zachowań Gilberta względem pierwowzoru książkowego, ale taka była wizja przedstawienia postaci przez Moirę Walley-Beckett, więc dostajemy to, co nam zaserwowano.

ANNE WITH AN E – Season 1 – O AKTORACH – część 1

A jak te wszystkie postacie w ANNE WITH AN E wyglądają od strony aktorskiej ? Anne Shirley, to w rzeczywistości Amybeth McNulty. To irlandzko (red. łatwiej było znaleźć piegowatego rudzielca ;P) kanadyjska aktorka. To pierwsza jej poważna rola, choć w drobnej roli zagrała w brytyjskim serialu „The Sparticle Mystery„.

Marilla Cuthbert, to aktorsko Geraldine James. Angielską aktorkę znamy z wielu produkcji filmowych i serialowych. Niektórzy mogą ją kojarzyć jako Milner z serialu „Utopia„. Inni jako Julie Wells z „The Five” (polski tytuł – Porzucony według Harlana Cobena). Filmowo przewinęła się ostatnio przez „Downton Abbey”, a wcześniej przez „Rogue One” (pol. Łotr 1. Gwiezdne wojny – historie).

Matthew Cuthbert, to natomiast w rzeczywistości kanadyjski aktor R. H. Thomson. Aktor jest znany z roli Franka w filmie „Chloe” oraz Willa Sly w „If You Could See What I Hear„. Serialowo to między innymi Jasper Dale z „Road to Avonlea„.

Gilbert Blythe, to w rzeczywistości Amerykanin Lucas Jade Zumann. Młody aktor przewinął się przez takie seriale, jak „Sense8„, czy „Chicago Fire„.

Ruby Gillis, to w rzeczywistości Kyla Matthews, która kiedyś przewinęła się przez serial „Wayward Pines„. Prissy Andrews, to natomiast aktorsko Ella Jonas Farlinger. Ją niektórzy mogą kojarzyć z roli Jane Morgan w zwariowanym „My Babysitter’s a Vampire”.

ANNE WITH AN E – Season 1 – O AKTORACH – część 2

Rachel Lynde, to aktorsko Corrine Koslo. Kanadyjka przewinęła się przez takie klasyki jak „The Outer Limits” i „The X Files”.

Bardziej znany od niej jest je serialowy mąż Thomas Lynde. W tej roli wystąpił Philip Williams. Aktor i dubbingowiec udzielał swojego głosu chociażby w adaptacji komiksowego klasyku „Wild C.A.T.S: Covert Action Teams„. Aktorsko natomiast przewinął się przez „Haven„, „Warehouse 13” i drugi sezon „Fargo„. Natomiast chłopiec do pomocy na farmie – Jerry Baynard, to aktorsko Aymeric Jett Montaz.

William Barry, to aktorsko Jonathan Holmes. To aktor i dubbingowiec. Aktorsko pojawił się w takich serialach, jak „Almost Human” i „Rogue„. Jego serialową żonę, czyli Elizę Barry gra w tym serialu Helen Johns. Aktorka zagrała Jean Hamilton w serialu „Murdoch Mysteries„. Epizodycznie pojawiła się w „Helix” oraz „Republic of Doyle„.

Minnie May Barry, to w rzeczywistości Ryan Kiera Armstrong. Jej starsza siostra Diana Barry, to natomiast aktorsko Dalila Bela. Kanadyjka epizodycznie wystąpiła już w wielu znanych produkcjach. Przewinęła się przez drugi sezon „Fringe” (pol. Fringe: Na granicy światów), pierwszy sezon „The 100” oraz piąty sezon „Once Upon a Time„.

ANNE WITH AN E – Season 1 – PODSUMOWANIE

ANNE WITH AN E, czy jak kto woli ANNE (bo taki był pierwotny tytuł pierwszego sezonu), wprowadza nas historię słynnej Ani z Zielonego Wzgórza. Mimo że jest to adaptacja bardziej według wizji Moiry Walley-Beckett, niż odwzorowana idealnie z twórczości Lucy Maud Montgomery, to może się podobać. Sympatię budzi odtwórczyni tytułowej roli, jak i pozostałe postacie, które równie łatwo można w tym serialu polubić. Tym samym produkcja zyskała wielu fanów, a przecież jest to kolejna z wielu adaptacji tego samego cyklu powieści, zapoczątkowanego w 1908 roku.

Serial doczekał się kontynuacji, oraz finałowego trzeciego sezonu. Obecnie w Polsce całość możemy obejrzeć w języku polskim na platformie NETFLIX.

Udostępnij w social mediach