1983 – Sezon 1

1983 – Netflix serial oryginalny – polski serial dystopijny Netflixa, z podgatunku alternative history. Za jego produkcję odpowiada Joshua Long (z ramienia Netflix), The Kennedy/Marshall Company (studio filmowe: Franka Marshalla, Roberta Zotnowskiego i Mary T. Radford) oraz House Media Company (studio produkcyjne: Andrzej Besztak & Grzegorz Olkowski).

Pierwszy sezon 1983 został udostępniony widzom w całości 30 listopada 2018 roku. Wszystkie 8 odcinków można obejrzeć na platformie NETFLIX.

1983 – Sezon 1

OPIS WPROWADZAJĄCY BEZ SPOILERÓW

Akcja serialu rozpoczyna się w 1983 roku w Warszawie, atakiem terrorystycznym na szeroką skalę. W wyniku tych wydarzeń nigdy nie doszło do obrad Okrągłego Stołu, a Związek Radziecki nie tylko się nie rozpadł, ale ponownie zaczął rosnąć w siłę.

Następnie akcja serialu przenosi nas dwadzieścia lat później. Zimna Wojna wciąż trwa, a Partia trzyma się mocno. Młody absolwent prawa Kajetan Skowron przystępuje do egzaminu magisterskiego. Wspiera go przy tym jego dziewczyna Karolina Lis, która równocześnie jest córką partyjnego dygnitarza, pełniącego stanowisko ministerialne.

Kajetan w dzieciństwie stracił swoich rodziców i został wychowany pod okiem Partii. Praktycznie nic nie wie o swojej przeszłości i korzeniach. Następujące wydarzenia powodują jednak, że zaczyna dogłębnie badać przyczyny zamachu z 1983 roku oraz przy okazji swoją własną przeszłość. Pośrednio pomaga mu w tym milicjant Anatol Janów.

1983 – Sezon 1 – OD AUTORA

Bardzo ciężko było mi się zabrać za recenzję tego serialu, mimo że obejrzałem go bezpośrednio po premierze, czyli już dwa miesiące temu. Do tego czasu przeczytałem kilkanaście recenzji na temat tej produkcji i jeszcze ciężej przez to napisać mi coś całkiem od siebie. Jednak w związku, że dzisiaj w kraju obchodzimy historyczną rocznicę nawiązującą do wydarzeń z czasów PRL-u, to postanowiłem właśnie dzisiaj wziąć na tapetę pierwszy polski serial platformy NETFLIX.

1983 – Sezon 1 – ANALIZA – część 1

Premiera 1983 to nie da się ukryć wielkie wydarzenie serialowe w naszym kraju. Taki gigant branży jak Netflix, zdecydował się stworzyć pierwszą polską produkcję. Polską nie oznacza koniecznie, że kierowaną do polskich widzów. Pomysłodawcą serialu jest Joshua Long, a za reżyserię odpowiada między innymi Agnieszka Holland. Podobnie jak w pierwszej fabularnej produkcji serialowej Showmax, akcja serialu przenosi nas w czasy PRL-u. Tylko w przeciwieństwie do serialu „Rojst„, nie dostajemy historycznego obrazu tej epoki w polskiej historii, ale jej alternatywną wizję. Dzięki Netflix został więc poruszony pierwszy raz w naszej historii gatunek dystopian-fiction, a mianowicie „alternatywna historia”. To coś więcej niż typowy political-fiction, bo takie seriale już w Polsce powstawały (patrz: „Ekipa„). Gatunek, po który sięgnął tym razem Netflix jest obcy typowemu polskiemu krytykowi, który mało ogląda współczesnych produkcji Netflixa, czy Amazon Prime. Stąd jego postrzeganie tego serialu jest calkiem inne.

No i w związku z powyższym wylała się na serial 1983 fala hejtu. Hejtu głównie ze strony krytyków filmowych, którzy całe życie skupiali się na filmowych produkcjach, a od seriali raczej trzymali się z daleka. I nagle wzięli się za analizę serialu 1983, tylko dlatego, że stworzył go Netflix i to właśnie takie wielkie wydarzenie. W związku z powyższym oni ze swoją renomą musieli być w tym przypadku pierwsi. Żenada, bo Ci panowie, których nazwisk nawet szkoda tutaj wymieniać, nawet na co dzień nie obcują z serialami wielkich platform streamingowych, takich jak chociażby Netflix. No ale musieli koniecznie w tej sprawie zabrać swój głos.

1983 – Sezon 1 – ANALIZA – część 2

No ale dość o pseudo-krytykach (wtrącenie: aż mi żal ich, bo niektórych z nich szanowałem, ale wiem, że to są krytycy typowo filmowi, którzy po seriale rzadko kiedy sięgają. Natomiast serial, mimo że ta sama branża, to jednak coś innego). Czy naprawdę 1983 jest tak słabym serialem ? Absolutnie nie. Netflix nie tworzy gówien (stałych czytelników serwisu już chyba nauczyłem odróżniać realne seriale Netflixa, od tych przez nich tylko dystrybuowanych – z tym ma większość problem w naszym kraju). Arcydzieło oczywiście to też nie jest, ale serial posiada swój urok, choć jest głównie kierowany zasięgiem globalnym. Tylko ci, co spodziewali się, że dostaną opowieść lokalną, adresowaną do polskiego widza, mogą się czuć tym serialem zniesmaczeni.

Przestawiona historia alternatywna może tylko śmieszyć polskiego widza. Szczególnie starszego, który doskonale wie, jak wyglądała Polska tego okresu i jakie byłyby realne szanse na jej taki rozwój, jaki został przedstawiony w serialu. Większość akcji toczy się w 2003 roku. Widzimy tu super sprzęt komputerowy, podobno naszej produkcji, a wyglądem przypomina dzisiejsze iMaci Pro 🙂 Polska od wspomnianego zamachu stała się więc kolebką nowych technologii i tygrysem gospodarczym Europy. Baa, gospodarczo jest tak mocna (zielona wyspa Panie T. to w tym przypadku tylko marzenie głupiutkich dzieci – tu jesteśmy zielonym kontynentem ;P), że mimo, że należy od Bloku Wschodniego, to jest uniezależniona gospodarczo od ZSRR.

1983 – Sezon 1 – ANALIZA – część 3

Skoro jest tak dobrze, to nijak to się ma do dystopii. No ale jednak Polska ciągle pozostaje w tym serialu krajem totalitarnym. Służby specjalne kontrolują każdy aspekt życia codziennego obywateli. Tak więc poza super technologiami, to jednak nie jest tak różowo. Ciągle widz zagraniczny musi czuć, że to strefa Sowieckiego Imperium Zła.

No ale OK. Polski cud gospodarczy śmieszy polskiego widza, ale zagranicznego już niekoniecznie. Zagraniczne produkcje Netflixa nie są jednak bezpośrednio kierowane do społeczności lokalnej. Poza tym widz skupia się bardziej na fabule serialu, a tu wygląda to całkiem znośnie. Może nie jest to jakaś rewelacja, ale polityczne intrygi i akcja w amerykańskim stylu może się podobać. Przecież typowe polskie seriale właśnie na tych elementach się kładą. No i kolejny raz widać, jak zagraniczne pieniądze mają znaczenie dla polskich produkcji serialowych.

1983 – Sezon 1 – O AKTORACH – część 1

A jak to wygląda od strony aktorskiej ? W roli Kajetana Skowrona występuje Maciej Musiał. Młody aktor wypromował się serialem komediowych „Rodzinka.pl„. Od tego czasu angażowany jest w liczne show telewizyjne jako prezenter. W 2013 zagrał główną postać Janka Meli w filmie „Mój biegun„. Został też zaangażowany do amerykańskiej produkcji Netflixa „The Witcher” (pol. Wiedźmin).

Oficer śledczy Milicji Obywatelskiej Anatol Janów, to aktorsko Robert Więckiewicz. To jeden z najbardziej znanych polskich aktorów ostatnich lat. Występuje on głównie na dużym ekranie, ale zdarzają mu się też role w serialach. Z produkcji filmowych z jego udziałem możemy wymienić „Wałęsa. Człowiek z nadziei„, czy czarną komedię Juliusza Machulskiego „Kołysanka”. W głównych rolach wystąpił także w filmie Marka Koterskiego „Baby są jakieś inne” oraz chociażby „Ile waży koń trojański?”. Serialowo ostatnio pokazał się w produkcji HBO „Ślepnąc od świateł„. Wcześniej grywał też w serialu „Londyńczycy„.

Główny komendant SB Mikołaj Trojan, to w rzeczywistości Wojciech Kalarus. To aktor głównie teatralny, ale przewijał się masowo przez różne seriale rolami epizodowymi. Ostatnio mogliśmy go oglądać jako Ministra Antoniego w satyrze politycznej „Ucho Prezesa„.

Karolina Lis w serialu 1983 to w rzeczywistości Zofia Wichłacz. Ją mogliśmy podziwiać w oryginalnej produkcji Showmax „Rojst„, gdzie grała Teresę Zarzycką. Odtwarzała też postać Karoliny Gontarskiej w serialu „Belfer„. Z filmowych kreacji najbardziej znana jest jako Zofia Bala w nowej wersji filmu „Amok„.

1983 – Sezon 1 – O AKTORACH – część 2

Ojciec Karoliny – Władysław Lis, w serialu 1983 to Andrzej Chyra. To aktor z dużym dorobkiem twórczym. To przede wszystkim pamiętny Lucjan Bohme w filmie „Komornik„. Także Adaś Miauczyński (młodsza wersja) w filmie Marka Koterskiego „Wszyscy jesteśmy Chrystusami„. Jeśli chodzi o seriale, to występował w nich jedynie sporadycznie. Serialowo możemy go skojarzyć z produkcji „Oficerowie„.

Generał Kazimierz Świętobór to w 1983 aktor Mirosław Zbrojewicz. To przede wszystkim pamiętny Grucha w filmie „Chłopaki nie płaczą„. Zagrał też w takich produkcjach jak „Sfora” i „E=mc²”.

Zastępca komendanta MO Julia Stępińska, to aktorsko Edyta Olszówka. Aktorka znana głównie z dużego ekranu oraz licznych dubbingów. Wcieliła się chociażby w postać Łucji w komedii „Lejdis„. Zagrała w filmie „Ciało„, czy chociażby „Sezon na leszcza„. Z pamiętnych dubbingów można nadmienić, że podkładała głos April Ryan w grze przygodowej „The Longest Journey” i jej późniejszej kontynuacji „Dreamfall: The Longest Journey„.

No to jeszcze na sam koniec Ofelia, zwana Effy. To aktorka Michalina Olszańska. Ostatnio występowała chociażby jako Hanna w rosyjskim filmie wojennym „Собибор” (pol. Sobibór). Ostatnio występuje w głównej roli w dużej europejskiej koprodukcji „Clash of Futures” (polski tytuł – Rozbite marzenia. 1918-1939), gdzie wciela się w Polę Negri.

1983 – Sezon 1 – PODSUMOWANIE

Wiele można zarzucić serialowi 1983, jeśli będziemy go oceniać z perspektywy polskiej znajomości historii. Ciężko bowiem wyobrazić sobie nam rozwój Polski, w okresie dwudziestu lat od roku 1983, jeśli znamy w jakim położeniu gospodarczym był wówczas nasz kraj. Wszystko jednak zależy od dystansu polskiego widza do tej produkcji. (Wtrącenie: ja sam jako nieco starszy widz przeżyłem dosłownie cały ten okres przedstawiony w serialu, więc tym bardziej powinno mnie to śmieszyć znając polskie realia z tego przedziału czasu, ale jednak mam osobiście dystans, bo rozumiem seriale z tego gatunku). Fabuła serialu też nie jest najwyższych lotów, ale da się przebrnąć przez ten serial w miarę prostą i niewyboistą drogą. Do tego gra aktorska na całkiem znośnym poziomie.

Dla tych co nie widzieli produkcji, a fascynują się tego typu serialami (patrz. „The Man in the High Castle„) pierwszy sezon 1983 jest do przełknięcia. Uwzględniając wszystkie krytyczne recenzje, nie taki diabeł straszny jak go malują. Całość, tj. 8 odcinków, można obejrzeć udostępnioną na platformie NETFLIX.

Udostępnij w social mediach

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *